Miejski Zakład Komunikacji w Bolesławcu Sp. z o.o. jest kluczowym operatorem publicznego transportu zbiorowego w tym mieście. Zajmuje się zapewnieniem dogodnych i bezpiecznych środków transportu dla mieszkańców oraz odwiedzających gminę miejską Bolesławiec.
Znajduje się w sercu tej malowniczej gminy, oferując szereg usług mających na celu ułatwienie codziennych podróży.
Historia
Komunalna komunikacja miejska w Bolesławcu ma swoją historię, która sięga 1982 roku. To właśnie wtedy uruchomiono pierwsze linie transportowe, które miały na celu ułatwienie życia mieszkańcom tego miasta. Następnie, w 1991 roku, utworzono samodzielne przedsiębiorstwo komunikacyjne, co było wynikiem reorganizacji państwowego przedsiębiorstwa WPK Jelenia Góra.
Z biegiem lat wprowadzano różne zmiany organizacyjne, a w 1999 roku przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę, co miało na celu zwiększenie efektywności funkcjonowania komunikacji. Do 2018 roku, system komunikacji miejskiej w Bolesławcu był wspierany zarówno przez lokalny budżet, jak i dochody z biletów.
Warto dodać, że przedsiębiorstwo obsługiwało także linie na obszarze gminy wiejskiej, co dotyczyło dziewięciu miejscowości, które stanowiły 40% populacji gminy. W 2018 roku, 15% pasażerów korzystających z MZK pochodziło z tych terenów. Przez długi czas, odcinki te były finansowane na zasadach komercyjnych, bez jakiejkolwiek pomocy ze strony samorządu, a jedynie z rekompensaty za honorowanie ulg ustawowych.
Rewolucyjną zmianą w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej było pozyskanie dofinansowania z regionalnego programu operacyjnego. Dzięki temu możliwe było zakupienie nowych autobusów oraz wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. W rezultacie tej zmiany, MZK w Bolesławcu zrezygnowało z obsługi linii komercyjnych, co oznaczało, że cały budżet przewozów finansowany jest teraz wyłącznie z funduszy miasta Bolesławiec.
Działalność
2017
W roku 2017 autobusy Miejskiego Zakładu Komunikacji w Bolesławcu przejechały 891 400 wozokilometrów.
W zakresie działalności gospodarczej MZK, wynik na rok obrotowy 2017 wykazał stratę w wysokości 391 tys. zł, przy przychodzie wynoszącym 6 480 tys. zł oraz kosztach, które osiągnęły 6 871 tys. zł.
Analizując strukturę przychodów, można zauważyć, że:
- przychody ze sprzedaży biletów wyniosły 1 515 tys. zł (23%),
- rekompensata za świadczenie usług publicznych wyniosła 3 950 tys. zł (61%),
- dochód z działalności komercyjnej stanowił 1 015 tys. zł (16%).
Koszt 1 wozokilometra w komunikacji MZK w 2017 roku wynosił 7,54 zł.
Od 23 czerwca 2018 roku wprowadzono bezpłatną komunikację miejską w Bolesławcu, co spowodowało zaprzestanie realizacji kursów komercyjnych za granicą miasta. W związku z tym, działalność gospodarcza MZK została ograniczona do wynajmu pomieszczeń.
2018
W roku 2018 MZK otrzymało rekompensatę za świadczenie usług publicznych w wysokości 5 240 000 zł. Liczba przewiezionych pasażerów wyniosła 2 069 100.
W tym czasie, całkowita długość sieci komunikacyjnej osiągnęła 38,5 km, a sumaryczna długość wszystkich linii wyniosła 117,6 km.
Z raportu działalności w 2018 roku wynika, że od końca czerwca na liniach w dni robocze w szczycie przewozowym kursowało 20 autobusów, a poza szczytem 12 autobusów. W soboty wykorzystywano 8 autobusów, a w dni świąteczne 4 autobusy.
Charakterystyka przewozów
Linie
W systemie miejskiego transportu w Bolesławcu funkcjonuje szereg linii autobusowych, które zapewniają mieszkańcom oraz odwiedzającym wygodny dostęp do różnych części miasta. Każda z linii ma swoje szczególne oznaczenia oraz trasy.
Wśród nich znajdują się między innymi:
Numer linii | Trasa | Uwagi |
---|---|---|
0 | Gałczyńskiego Pętla «» Gałczyńskiego Pętla | Linia okrężna, działa przez cały tydzień |
1 | Gałczyńskiego Pętla «» Gałczyńskiego Pętla | Linia okrężna, działa przez cały tydzień |
2 | Gałczyńskiego Pętla «» Zabobrze Pętla | Kursuje w dni nauki szkolnej |
3 | Gałczyńskiego Pętla «» Osiedle Kwiatowe | Kursuje przez cały tydzień |
3BIS | Osiedle Kwiatowe «» Śluzowa Cmentarz | Wszystkich Świętych |
4 | Graniczna «» Konradowska | Kursuje od poniedziałku do soboty, w niedzielę linia numer 4 kursuje od Granicznej do Cmentarza |
5 | Osiedle Kwiatowe » Gałczyńskiego Pętla | Kursuje w dni robocze |
6 | Kościuszki Przemysłowa «» Gałczyńskiego Pętla | Kursuje w dni robocze |
7 | Konradowska «» Kościuszki Osiedle | Kursuje od poniedziałku do soboty |
9 | Konradowska «» Gałczyńskiego Pętla | Kursuje w dni nauki szkolnej |
10 | Zabobrze Pętla «» Gałczyńskiego Tesco | Kursuje w dni robocze |
11 | Gdańska Stacja Manufaktura «» Gałczyńskiego Pętla | Kursuje od poniedziałku do soboty |
12 | Gdańska Stacja Manufaktura «» Graniczna | Kursuje w dni robocze |
Każda z linii odgrywa istotną rolę w codziennym funkcjonowaniu społeczeństwa, a ich rozkład jazdy dostosowany jest do potrzeb lokalnej społeczności oraz harmonogramu szkół.
Pętle
Pętle stanowią kluczowe punkty w sieci komunikacyjnej miasta, umożliwiając przesiadki oraz efektywne przemieszczanie się pasażerów. Oto wybrane pętle:
L.p. | Nazwa Pętli | Miejscowość | Obsługiwane Linie |
---|---|---|---|
1. | Pętla Gałczyńskiego | Bolesławiec | 0, 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
2. | Stacja Manufaktura Gdańska | Bolesławiec | 0, 1, 11, 12 |
3. | Pętla Graniczna | Bolesławiec | 4, 7, 12 |
4. | Pętla Konradowska | Bolesławiec | 4, 7, 9 |
5. | Kościuszki „Mrówka” | Bolesławiec | 4, 7 |
6. | Osiedle Kościuszki | Bolesławiec | 4, 7 |
7. | Pętla Kościuszki-Przemysłowa | Bolesławiec | 4, 6, 7 |
8. | MZK Modłowa | Bolesławiec | 0, 1, 4 |
9. | Osiedle Kwiatowe | Bolesławiec | 3, 5 |
10. | Osiedle Przylesie | Bolesławiec | 3 |
11. | Pętla Zabobrze | Bolesławiec | 2, 3, 10 |
12. | Ogrodowe Działki Al. Tysiąclecia | Bolesławiec | 3 |
13. | Leśny Potok Jeleniogórska | Bolesławiec | 0, 1 |
Te lokalizacje są strategicznie rozmieszczone, co ułatwia dostęp z różnych dzielnic Bolesławca i zwiększa łatwość w korzystaniu z usług transportowych.
Tabor
Tabor eksploatowany
W Miejskim Zakładzie Komunikacji w Bolesławcu aktualnie eksploatowane są różnorodne modele autobusów, które stanowią podstawę komunikacji miejskiej. Poniższa tabela przedstawia szczegóły dotyczące tego taboru na dzień 17 października 2024 roku:
Model autobusu | Początek eksploatacji | Udogodnienia | Numery taborowe | Liczba |
Solaris Urbino 8,6 | 2011 | – | 173-178 | 6 |
---|---|---|---|---|
Solaris Urbino 8,9 LE | 2015 | – | 185 | 1 |
Solaris Urbino 10 | 2018 | – | 186-198 | 13 |
Neoplan N4416 | 2019 | – | 199 | 1 |
Solaris Urbino 8,9 LE electric | 2021 | – | 200-202 | 3 |
Irisbus Crossway 12M | 2023 | – | 203 | 1 |
Solaris Urbino 9 LE Electric | 2024 | – | 204 | 1 |
Łączna liczba eksploatowanych autobusów | 25 | |||
Procent autobusów niskopodłogowych i niskowejsciowych | 96% |
(stan taborowy aktualny na 17.10.2024 r.)
Tabor wycofany z eksploatacji
W ciągu lat użytkowania, Miejski Zakład Komunikacji w Bolesławcu wycofał z ruchu wiele autobusów. Ich szczegółowy wykaz, z datami użytkowania oraz numerami pojazdów, prezentuje poniższa tabela, która odzwierciedla stan na 6 grudnia 2022 roku:
Typ autobusu | Rok rozpoczęcia użytkowania | Rok zakończenia użytkowania | Numery pojazdów | Ilość |
Neoplan N4409 | 2013, 2014 | 2019, 2023 | 181-184 | 3 |
---|---|---|---|---|
Solaris Urbino 8,6 | 2011 | 2024 | 172 | 1 |
Jelcz M11 | 1991 | 1998, 2002, 2003 | 126-131 | 6 |
Autosan H9-20 | 1991 | 2012 | 004 | 1 |
Autosan H9-35 | 1991-1994 | 1998, 2001, 2003, 2006-2012 | 102, 104-118, 120-125, 132-143 | 34 |
Autosan A1010T | 2000 | 2013 | 151 | 1 |
Solaris Vacanza 12 | 2005 | 2013 | 159 | 1 |
Autosan A1010M | 1998, 2001 | 2012-2014 | 144-150, 152 | 8 |
MAN Lion`s Coach | 2011 | 2014 | 183 | 1 |
DAF SB3000 / Jonckheere Mistral 70 | 2007, 2008 | 2011, 2015 | 161, 163 | 2 |
Renault Iliade RT | 2012 | 2016 | 180 | 1 |
Jelcz M101I | 2002 | 2018 | 153, 154 | 2 |
Kutsenits Stario 815 MNF | 2009, 2010 | 2015, 2018 | 164-169 | 6 |
Setra S315 NF | 2011 | 2014, 2019 | 170, 171 | 2 |
Jelcz M081MB | 2002, 2003, 2006, 2007 | 2018, 2019, 2022 | 155-158, 160, 162 | 6 |
Renault Tracer | 2012 | 2022 | 179 | 1 |
Łączna liczba autobusów wycofanych z eksploatacji | 72 |
(stan taborowy aktualny na 06.12.2022 r.)
Przypisy
- a b c d e f Sprawozdanie Zarządu... 2018 ↓.
- Marcin Gromadzki: Z Podkarpacia przenosimy się na Dolny Śląsk.... [w:] Profil firmy consultingowej Public Transport Consulting w portalu Facebook [on-line]. 18.01.2019 r. [dostęp 03.10.2019 r.]
- Urząd Miejski w Bolesławcu: Raport o stanie miasta Bolesławiec w 2018 r.. [dostęp 03.10.2019 r.]
- B.W.: Autobusy miejskie na ulicach Bolesławca w latach 1982-1991. [w:] polska-org.pl [on-line]. 18.09.2016 r. [dostęp 03.10.2019 r.]
- Tadeusz Borys, Zbigniew Panasiewicz. Luty. „Nowiny Jeleniogórskie”, s. 4, 27.03.1991 r. Spółdzielnia Pracy Dziennikarzy i Wydawców "Nowiny Jeleniogórskie". ISSN 0208-6883.
- a b c d Dane statystyczne Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej przytoczone w publikacji "Sprawozdanie zarządu...". 01.02.2019 r.
- a b -=[Fotogaleria Transportowa]=- - Miejski Zakład Komunikacji sp. z o.o. w Bolesławcu MZK Bolesławiec [online], phototrans.eu [dostęp 06.12.2022 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Nadleśnictwo Bolesławiec | Parafia Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Bolesławcu | Muzeum Ceramiki w Bolesławcu | Ratusz w Bolesławcu | Zakłady Ceramiczne „Bolesławiec” w Bolesławcu | Bolesławiec (stacja kolejowa) | Teatr Stary w Bolesławcu | BKS Bobrzanie Bolesławiec | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w BolesławcuOceń: Miejski Zakład Komunikacji w Bolesławcu